setting

PR0$aCKSBLoG$: CaMNe NaK WaT PaGeS/TaBs MaCaM BLoG aKu

CaMNe NaK WaT PaGeS/TaBs MaCaM BLoG aKu

Pertama kali empunya diri nak memintak maaf kerana begitu lambat post benda ni...Memandangkan empunya badan pun agak busy dengan test, kelas ganti dan persediaan keluarga yang menziarahi Baitullah tak lama lagi...Dalam sejenak masa yang ada ini, empunya blog ni cuba la untuk mencuri masa bagi menunaikan janji yang telah dimantera semasa berada dalam kelas SXEP2108 tu....

ASAL USUL PAGES/TABS BLOG AKU
Pada dasarnya pun, aku mulakan semua ini daripada zero..sama macam korang juga...tapi memandang sejak awal lagi aku dah setkan aim blog aku...iaitu untuk berkongsi lebeyh daripada satu benda. Macam sesetengah orang..mereka jadikan blog mereka sebagai diari, medium berdakwah dan ada juga yang jadikannya sebagai tempat berkongsi pandangan...aKu...pada mulanya memulakan blog aku untuk menyimpan software-software aku yang penting yng tidak kedut ditelan zaman.(yang masih berguna daripada dulu sampai sekarang). Dan kemudiaanya menjadikannya sebagai tempat untuk aku simpan reference2 dan cara2 macam mana cara untuk baiki laptop...

Memandangkan dari awal2 lagi aku dah setkan lebeyh daripada 1aim blog aku. Aku mengambil keputusan untuk mencari design blog yang dah ada tab...Contohnya seperti gambar dibawah...



Gambar di atas antara muka blog yang pertama aku..dimana aku ambil dari template2 yang telah di buat dan aku editnya sedikit sebanyak dalam part2 tertentu secara manual dalam {Design>edit html} dimana aku editkan links y ada kepada links blog aku...



CARA YANG MANUAL
So camtu lah cara aku edit blog aku suatu ketika dulu....sampai la aku mempelajari cara yang sebenar dengan cara yang berikut.....


  1. "Dalam blogger, click pada "Design=>Template=>edit HTML"
  2. Untuk keselamatan, backup template kamu. Kalau ada pe2 hal. Leh upload yang asal balik.
  3. Tandakan pada "Expand Widget Templates" untuk memudahkan proses mengedit nanti.
  4. Cari tulisan ]]> dalam kotak html korang dan masukkan perkataan di bawah:

/*credits : http://prosacksblog.blogspot.com */
#tabshori {
float:left;
width:100%;
font-size:13px;
border-bottom:1px solid #2763A5; ((*yang ni untuk jenis tulisan. boleh je edit sesuka hati *))
line-height:normal;
}
#tabshori ul {
margin:0;
padding:10px 10px 0 50px; ((* yang ni untuk lokasi Menu, boleh ubah ikut suka*))
list-style:none;
}
#tabshori li {
display:inline;
margin:0;
padding:0;
}
#tabshori a {
float:left;
background:url("http://blogoholic.info/files/menu/blackleft.gif") no-repeat left top;
margin:0;
padding:0 0 0 4px;
text-decoration:none;
}
#tabshori a span {
float:left;
display:block;
background:url("http://blogoholic.info/files/menu/blackright.gif") no-repeat right top;
padding:5px 14px 4px 4px;
color:#24618E; ((*yang ni utk warna Text menu, law nak ubah..rujuk kod warna dalam edit pages*))
}
#tabshori a span {float:none;}
/* End IE5-Mac hack */
#tabshori a:hover {
background-position:0% -42px;
}
#tabshori a:hover span {
background-position:100% -42px;
}


Korang leh ubah warna background text menu korang dengan cara berikut...

untuk warna merah...korang ubah la daripada blackleft=>redleft dan sebagainya^_^


background:url("http://blogoholic.info/files/menu/redleft.gif") no-repeat left top; 

background:url("http://blogoholic.info/files/menu/redright.gif") no-repeat right top;



kemudian korang leh mula letakkan tab korang dalam blog korang. Mungkin ada r beberapa masalah nanti mengikut templates anda. Berikut antara salah satu caranya:


cari kod dibawah:

maxwidgets='1' showaddelement='no'>

title='your blog title (Header)' type='Header'/>

ubah tulisan hijau tu kepada berikut:

maxwidgets='2' showaddelement='yes'>

title='your blog title (Header)' type='Header'/>

kemudian korang boleh la save setting korang dan pergi ke "page elements" dan pada bahagian atas page tersebut...akan ada "add page elements" dan korang leh r add gadget dan pilih "HTML/JacaScript" dan masukkan ayat2 dibawah ni....

pada kotak yang ada dan klik save. Korang ubah la links http://prosacksblog.blogspot.com tu dengan letakkan links yang kamu nak, dan ubah yang text y di bold tu dengan kata2 korang sendiri.


Dan hasil daripada tu...dapat r blog aku yang pernah korang tengok dulu....


All in all....memandangkan blogger telah update diowg nye function...sekarang ada cara yang terbaru dan termudah....dan hasilnya..korang leyh tengok r blog aku sekarang....Simple...dan mudah.....Cara2nya adalah...hm...nanti ar aku post lak..klw post ni mendapat sambutan r..huhuhu^_^..kejam x aku nie???huhu

2 ulasan :

  1. mmg kejam n sgt kejam..nsb baik aku x pusing kpla bce post ko yg ni...huhu..pepepun tq..i will try..if xbley ciap ko ok..haha tq

    BalasPadam
  2. Hahahaha....Kejam sgt ke??sikit je kot..huhu...untuk bg korang merasai kesusahan sebelum kesenangan...xkan nk bg y senang lu...xmenghargai lak t..huhu

    BalasPadam

Copyright © PR0$aCKSBLoG$ MiNH Solution