setting

PR0$aCKSBLoG$: BERSABARLAH DEMI REDHA-NYA...

BERSABARLAH DEMI REDHA-NYA...


SABAR...seringkali kita menasihati orang lain supaya bersabar... tapi kadang bila masa kita yg dinasihati kita mudah melenting, dan barulah kita tahu, betapa mudah untuk mengungkapkan, tapi sangat payah untuk mengamalkan...
seringkali kita tertanya-tanya, 'kenapa jadi begitu?', 'kenapa begini?','kenapa aku kena lalui semua ni??'
tanpa kita sedari, kita mempersoalkan takdir yg telah ditetapkan untuk kita... maka hilanglah segala redha kita terhadap ketentuan-Nya... kalau dah macam tu jadinya, bagaimana nak jadi seperti mereka ni?
"Balasan mereka di sisi Tuhan mereka ialah syurga 'Adn yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah redha terhadap mereka dan mereka pun redha kepada-Nya.yang demikian itu adalah balasan bagi orang yang takut kepada Tuhannya." [Al-Bayyinah:8]
tapi, nak tahu tak? sebenarnya semua persoalan yang kita sering tanya tu Dia dah jawab lama dah...mungkin dah tiba masanya kita mengkaji sedalam-dalamnya maksud sebenar yang terkandung dalam surat cinta yang tertulis untuk kita...
kita bertanya, Dia menjawab...
Ya Allah... kenapa semua ini terjadi padaku?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216)
Ya Allah.. kenapa terlalu berat ujian ini?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)
Ya Allah.... terasa kehidupan ini sudah tiada maknanya lagi bagiku.
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139)
"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)
Ya Allah... bagaimana harus kuhadapi semua ini?
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Al-Baqarah : 45)
Ya Allah... apa yang akan kudapat daripada semua ini?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..(At-Taubah : 111)
Ya Allah.... kepada siapa harus ku berharap?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah : 129)
Ya Allah...berimankah aku?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta (Al-Ankabut : 2-3)
hasil perkongsian:
diambil dari salah satu blog y mengambil sumber dari iluvislam.com

2 ulasan :

  1. besarnya balasan Allah swt bg mereka yg bersabar dan redha dgn sebarang musibah yg menimpa..

    BalasPadam
  2. yup..kadang2 kite x menyedari...tiap a y berlaku ada hikmah y tersurat dan tersirat..kn??

    BalasPadam

Copyright © PR0$aCKSBLoG$ MiNH Solution