setting

PR0$aCKSBLoG$: LaPoRaN SXEP2108 Di KeLaS PeRTaMa MiNGGu Ke-5

LaPoRaN SXEP2108 Di KeLaS PeRTaMa MiNGGu Ke-5

LaPoRaN SXEP2108 Di KeLaS PeRTaMa MiNGGu Ke-5

Merujuk kepada tajuk diatas...selaku salah seorang pelajar SainS yang mengambil kursus SXEP2108 yaitu Teknologi dalam PeNDidikan untuk semester ini..setelah lebih kurang 4minggu tiada kelas selepas sesi semester pertama tahun 2010/2011 ingin membuat laporan harian untuk sesi kela pertama di kelas ini. Ini merupakan kali pertama empunya badan membuat laporan diari harian memandangkan pensyarah di kelas ni En. Syahuli menyuruh setiap pelajarnye untukmembuat blog dan menulis laporan harian setiap kali sesi pembelajaran tamat.

Ini merupakan satu kejutan memandangkan benda ini tak pernah dibuat sepanjang berada di sini dan empunya badan pun yang telah sekian lama mempunyai blog terpaksa akur memandangkan ini juga termasuk dalam sesi pemarkahan untuk penilaian berterusan. Memandangkan kelas ini merupakan kelas untuk mendedahkan para guru tentang teknologi-teknologi yang ada dalam era sekarang untuk di aplikasikan di dalam profession perguruan untuk melahirkan para guru yang selaras dengan perkembangan teknologi....(cheewah...skema ayat ak kali ni..hahaha...terpaksa ar...benda formal....huhuhu..eh..sempat lagi menyelit...isk2=.=')

Ok...kite teruskan kepada laporan pembelajaran......


inilah gambaran sedikit sebanyak keadaan dalam kelas

Pada hari pertama seperti kelas-kelas lain. Hari pengenalan kelas, memandangkan empunya badan ni datang lewat, tak dapat r nak kenal dengan lebih lanjut pensyarah ni...yang tahu namanya Dr. Shahul...Nak wat macam mana...tak tau pun dah ada lecturer kelas tu...sebelum ini khabarnye lecture asalnye balik ke India kerana ada ahli kelurganya meninggal.

Apa Yang Dipelajari pada hari ini??
Terus terangnye sekadar mukadimah atau atau pengenalan kepada kursus. Dr. Shahul memberikan proforma sepanjang semester ni dan memberikan tugas kepada setiap kumpulan(2-3 orang). Antara list2 tajuk yang akan dipelajari adalah:

1. Introduction to early technology in science education.
2. Winds of change in technological tool in science and education.
3. Computer based technology.
4. Theories and the integration of technology in science education.
5. Information retrievel through the use of the internet.
6. Information management throught the use of software, throughware, courseware, word processors, spreadsheets, database and presentation graphics.
7.Planning and designing technology based Learning Environments and Experiences
8. Designing and building of a web site for the teaching and learning of science: Problem identification and objective.
9. Designing and building of a web site for the teaching and learning of science: Flowchat of design
10. Designing and building of a web site for the teaching and learning of science: Uploading to the internet.

Pada sesi kali ni, Dr. meminta kitorang untuk membuka live.com akaun untuk memudahkan sesi pembelajaran di luar kelas dan untuk urusan-urusan yang berkaitan dengan pembelajaran dan info dapat dihantar dengan lebeyh cepat. Selain tu, Dr. juga memintak kitorang untuk membuat blog masing2 sebagai salah satu daripada tugasan untuk penilaian berterus memandangkan selaku bakal guru, harus didedahkan dengan pelbagai kemudahan dan kelebihan teknologi terkini sebagai langkah persediaan utk memudahkan proses P&P nanti.

Ni antara assignment yang telah ditetapkan untuk sesi kali ni...isk2=.='

COURSE ASSESSMENT

1. CONTINUOUS ASSESSMENT (70%)

1.1 Weekly Presentations (Paired work) (20%)


1.2 Personal Journal (Individual work) (10%)

Your personal journal is your OWN weekly reflective report of what happens in the class. Your reflection should include:

(i) A summary of what was presented

(ii) The strengths/weaknesses that were discussed

(iii) What solutions were put forward

(iv) YOUR personal views of what were discussed

The reflections will be put on your personal blog.

1.3 Courseware and Integration of technology (Paired work) (10%) DUE:

1.4 Designing your website (Group work) (15%) DUE:

(i) Construct your group website collaboratively to include: interactive elements and self help, remedial and enrichment elements, additional information, management and navigational features, etc.

(ii) Include also: authentic elements, real context and real activities.

(iii) You may also share any readings or websites, especially those pertaining to the course contents, which could of interest to your classmates and benefit them.

The design of the website is entirely left to your creativity, but it must basically serve the above objectives.

1.5 Seminar (Group work) (10%) DUE:

Presentation of your website

You will work collaboratively on the website you set up for sharing your weekly log of activities, your views and comments of the class proceeding and presentations..


1.6 Class Attendance & Participation (5%)

Continuous assessment is based on:

· Attendance;

· Class involvement in answering questions, presenting ideas and suggestions;

· Participation in class presentations and online discussions from time to time.

2. Final Examination (30%) Tentatively: October-November 2010 (TBA)




Kelebihan dan kekurangan+Pandangan peribadi sepanjang kelas berlangsung
memandangkan kali ini merupakan pengenalan, tiada apa yang lebeyh dan kurang boleh di isukan memandang semua ini merupakan perkara yang baru...mengenal dunia iT secara formal..mengenal apa itu live.com...apa itu blog...apa itu web...dan mengetahui sedikit sebanyak tentang apa yang akan dipelajari di kemudian hari...so, semuanya berjalan dengan lancar. Setulusnya dalam kepala dah mula membayangkan kerja-kerja yang berlambak yang akan menyusul nanti....adeyh...=.='


Rasanya setakat ini dulu ulasan untuk laporan kali pertama ni....Sekian...Wasalam

2 ulasan :

  1. weh...boleh copy ko punye nih...hahaha

    BalasPadam
  2. uish...agak ar....nk gak ciplak..wat r sendiri..adeyh...isk2...hak cipta terpulihara ni..isk2

    BalasPadam

Copyright © PR0$aCKSBLoG$ MiNH Solution