setting

PR0$aCKSBLoG$: Apa itu Cinta?

Apa itu Cinta?






aPa iTu CiNTa??

Memandangkan terdapat seseorang yang begitu prihatin untuk memahami apa yang terjadi tentang diri ini dan tetiba mengaitkan diri dengan masalah cinta. Tergerak pula hati ini untuk berkongsi tentang apa itu cinta memandangkan diri ini ada tertarik dengan ceramah daripada Ustaz KaZim Elias. JoM kita SaMa2 MeLaYaNZ...
video


MeNuRuT KaTa2 NYa.....


Apa itu Cinta...???

"Cinta adalah 2 Hati menjadi 1. Dua orang Hati Satu"
Itulah dinamakan CINTA..
Setiap manusia ada perasaan Cinta. Jadi Cinta adalah perasaan yang telah Allah kurniakan kepada setiap manusia.
Kita tidak boleh halang seseorang jatuh Cinta, tapi kita cuma boleh bimbing Cinta itu ke arah kebaikan. Cinta itu mestilah bersih dan murni. Jangan cemari Cinta dengan perkara yang cemar dan dosa. Selalunya Cinta itu akan berakhir dengan perkahwinan.
Tetapi cinta itu juga sebenarnya ialah tidak semestinya berakhir dengan perkahwinan.

Contohnya:
"Tipah Abang sayang kamu, Abang cinta pada kamu, tapi Tipah Abang nak bagitau pada kamu, Mak Abang tak suka pada kamu"
"Sebab apa Abang"
"Entahlah Tipah, mungkin kamu tak reti masak Tom Yam" sebab itu Mak Abang tak suka pada kamu.. Mak Abang berkeras tak bagi kita kahwin, Abang dah usaha berbagai cara tapi Mak Abang tetap tak bagi kita kahwin..
"Abang takut kalau kita kahwin nanti Tipah kena siksa dengan Mak, Tipah kena pulau dengan Mak, hidup Tipah akan sengsara kalau Abang kahwin dengan Tipah. Oleh sebab Abang CINTA pada Tipah Abang tak mau Tipah hidup susah dan menderita, jadi tak jadilah kita kahwin Tipah."

Haa.. Itulah dinamakan CINTA..

"Kenapa kamu tak kahwin dengan Tipah Man?"
"Aku tak kahwin dengan dia sebab aku Cintakan dia..
"Hai.. Kalau Cinta kena la kahwin"
"Tak..! aku takut kalau aku kahwin dengan dia Mak aku seterika dia, mak aku belasah dia.. Dia akan menderita jika dia kahwin dengan aku."

Aku tak mau kahwin sebab itulah..
Adakah kamu nak tengok isteri yang kamu sayang diperlakukan sedemikian? Jadi, kalau kamu cinta kepada dia bukan setakat kamu bagi senang kepada dia, malah mak bapak kamu pun bagi senang kepada dia. Tapi kalau kamu sorang bagi senang kepada dia, mak bapak kamu tak boleh terima dia, dan mereka akan menyiksa jiwa raga dia nanti. Jadi, kalau mcam tu tak payah la kahwin.
Itulah dinamakan CINTA.

p/s: CINTA TAK SEMESTINYA BERAKHIR DI GENGGAMAN TANGAN TOK KADI...


_________________________________________________________________________________________________________________

Bagi aku..aku menyokong apa y di katakan oleh ustaz tu...dimana seperti mana yang ada diceritakan dalam aL-Quran...
"DiCiPTaKaN MaNuSia uTk MeNYiNTai DaRiPaDa GoLoNGaN WaNiTa DaN LeLaKi..."

Dimana cinta itu ada dalam jiwa setiap insan. Sesetengah orang pula membahagikan cinta itu kepada beberapa bahagian:

Apa2 pun bagi aku...Cinta itu bukanla sesuatu untuk dipermainkan...ianya berkaitan dengan perasaan dan hati manusia. Hati merupakan sesuatu yang lembut dan manja. Ibarat belon...sesuatu y mudah pecah...seperti kain putih..sesuatu y mudah dikotori...maka jagalah ia denga sebaiknya...Lagipun...ada yang mengataka cinta itu sendiri adalah daripada ALLAH
"cinta itu hadiah dari ALLAH,
selayaknya kita harus lebih mencintai si pemberi hadiah(ALLAH)
dan bukan lebih mencintai hadiah itu..
tolong jangan lawan hukum karma ini..jadilah penerima yang bersyukur!"

Secara logiknya ada nya pemberi....barulah adanya pemberi...kn??so y mana kite patut sayang??seperti juga ibu bapa kita contohnya...ibubapa kite memberikan kite duit...so y mana kite lebih syukuri???duit atau ibu bapa...

aku jg menyedari...cinta itu bukanla sesuatu y boleh dipaksa...namun...adakah sesuatu cinta itu y hadir boleh di bawa pergi dengan begitu shj...kadang2 disini la rumitnya nilai sesuatu insan....kenapa ianya begitu mudah datang dan pergi...adakah disebabkan ianya spt sesuatu y tidak bernilai...atau lebeyh teruk daripada itu.....kadang2 begitu lah nilai seorang manusia...kadang2 menganggap sesuatu itu terlebeyhnya mulia dan sempurna...sedangkan tiada seorang pun y sempurna diatas dunia ini..para nabi dan rasul pun yang mulia dan tinggi darjatnya pun pernah ditegur oleh Allah s.w.t..inikan pula kita...mungkin mereka ini tidak memahami apa itu cinta...mencari kesempurnaan...bukannye menerima ketidaksempurnaan....sedangkan kita selaku manusia adalah sumthing y tak sempurna...berhajat kepada sesuatu...dari situlah bermulanya kehidupan manusia y sentiasa bergantung antara satu sama lain...bukannya bergantung kepada seorang y sempurna utk mendambakan segalanya.....
cinta adalah hadiah terbesar ALLAH untuk manusia,
dengan hadiah itu terciptalah hubungan cinta sesama manusia

huh...ntah apa yang ak merepek.....harap2 repekan ak ni x de ar melalut melampau2 sangat...ni ar kali pertama ak bersuara sendiri dalam blog ni setelah skian lama berblogger...apa2 pun...
cinta mereka yang mencintai anda
dan bukan cintai mereka yang anda cintai


LuV iS NoT aBouT SeeKiNG4PeRFeCTioN,
LuV iS aBouT apPReCiaTiNG PeRFeCTNeSS,
iF u SeeKiNG4PeRFeCTioN,
LuV PRoPHeT SAW,
He'S De MoST PeRFeCT PeRSoN
WaLLoHu a'LaM

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Copyright © PR0$aCKSBLoG$ MiNH Solution